Waar je ook komt, de huisarts, koffietent of de supermarkt, overal hangt wel een briefje met
‘’personeel gezocht’’. In 2023 stonden er per 100 werklozen 122 vacatures open, horecazaken sloten eerder wegens het tekort aan personeel en er werden meer dubbele shiften dan ooit gedraaid. In vijftig jaar was de arbeidsmarkt nog nooit zo krap volgens het CBS.
Toch zijn er bedrijven die totaal geen moeite hebben met het vinden van de juiste mensen. Terwijl sommige bedrijven duizenden euro’s stukslaan op een bemiddelingsbureau en geen idee meer hebben waar ze de juiste mensen vandaan moeten halen, staan bij andere bedrijven de sollicitanten in de rij en gaan de medewerkers gewoon niet weg. Ik ben ervan overtuigd dat het niet altijd even makkelijk is om nieuwe en geschikte medewerkers te vinden, maar dat het zeker wel kan lukken. Hoe je dat aanpakt lees je in mijn nieuwste blog.
Wat nou als ze jouw klanten of gasten waren?
Ervoor zorgen dat jouw team compleet is begint met voorkomen dat de goede mensen weggaan. En in tegenstelling tot wat wel eens wordt gezegd, de reden van hun vertrek is vaak niet het geld. Hoe zou het voor jouw teamleden zijn als je hen zou behandelen als jouw gasten of klanten? Hoe zou je dan met ze omgaan? Hoe zou je het ze dan naar de zin maken? En wees eens eerlijk: hoe hoog scoor je op de dissatisfiers en satisfiers in het omgaan met jouw team? En wat ga je doen om die scores te verbeteren? Het zijn best lastige vragen om zo maar te beantwoorden en daarom adviseer ik altijd om er een aantal teamleden bij te betrekken. Een aantal zaken die bij de dissatisfiers horen zijn:
Jouw medewerkers zijn jouw beste campagne
Als je dan toch met jouw mensen aan de gang bent gegaan, waarom spreek je dan niet meteen met ze af hoe ze in hun eigen netwerk gaan werven? Ik sprak laatst een ondernemer, die elke medewerker die een nieuwe collega aanbracht, € 1,- per gewerkt uur van die nieuwe collega betaalde, het hele eerste jaar. “Moet je eens opletten met wat voor kwaliteit ze dan aan komen zetten!”, zei hij lachend. Het is een voorbeeld uit de praktijk, maar vooral van een andere manier van denken.
Denk lokaal
Het klinkt misschien gek, maar je hoeft niet een supergave toonaangevende extreem creatieve veel betalende werkgever te zijn om de juiste mensen aan te trekken. Je moet alleen net even een leukere en betere werkgever zijn dan jouw directe concurrenten op de arbeidsmarkt. Natuurlijk zien we elke dag berichten voorbijkomen over de tekorten op de arbeidsmarkt. Dat wil niet zeggen dat de potentiële nieuwe collega’s in jouw directe omgeving niet te vinden zijn. Ze zijn er wel, ze moeten alleen voor jou kiezen. Investeer dus tijd en moeite om uit te zoeken wat jouw arbeidsmarktconcurrenten beter of slimmer doen dan jij, en ga daarmee aan het werk. Of, liever gezegd, overtref dat.
Focus on the good guys
Focus on the good guys is mijn belangrijkste levensmotto: let op wat wel goed gaat, op de mensen die wel willen en op de dingen die mensen wel kunnen, en hou op met benadrukken wat niet goed gaat of wat iemand niet kan. Je bent op deze manier niet alleen een leukere ondernemer of leidinggevende, maar je haalt ook het beste uit jouw teamleden en sollicitanten. Haal en houd juist mensen binnen die andere kwaliteiten hebben dan je in eerste instantie zoekt. Ze maken jouw team of bedrijf beter. Waarom? Omdat je hun aanvullende talenten en kwaliteiten benut en niet probeert om andere teamleden of jezelf te klonen. Zo blijkt soms die ene collega ook goed leiding te kunnen geven en blijkt een sollicitant onverslaanbaar goed in het bewaken van overzicht. Je wist het niet, maar met een positieve kijk kom je er snel genoeg achter.
Het gaat er niet om wat je bent, maar wat je brengt
Net als in sales vinden veel bedrijven het heel logisch om te roepen hoe leuk en gaaf ze zijn. Natuurlijk is het goed om trots te zijn, en het is nog beter om te vertellen wat je jouw collega’s allemaal brengt. “Je wordt lid van een jong team in een dynamisch bedrijf” klinkt geweldig. En nu?
“Wij geloven niet in stilstaan en vragen jou daarom vanaf de eerste dag naar jouw mening en ideeën” zegt veel meer. Ik wil niet op de stoel van reclamemakers gaan zitten, alleen zou het echt helpen als we wat meer vanuit de what’s in it for them-gedachte communiceren.
Word niet waanzinnig
De definitie van waanzin- die door sommigen aan Einstein wordt toegeschreven- is een andere uitkomst verwachten als je dingen op dezelfde manier blijft doen. Het vasthouden van jouw goede mensen en het vinden van nieuwe collega’s is niet makkelijk en vraagt misschien wel een andere aanpak en kijk. Dat kost energie en lukt ook niet in één keer. Het is dan ook geen schande om er teamleden bij te betrekken of ze een verantwoordelijkheid te geven in het proces. Ik heb het al eerder gezegd: de kracht van een bedrijf werkt op de vloer, dus waarom zou je die kracht niet benutten?
Over Beis-traint
Vrolijker personeel? Meer omzet en rendement? Of efficiënter werken? Dan bel je natuurlijk Beis- traint. Niet als je een hekel hebt aan slechte grappen of als je meer van hetzelfde wilt. Want met een trainingsprogramma op maat leren de deelnemers in hun eigen tempo hoe zij het beste uit hun medewerkers halen. Lees hier de ervaringen van mijn klanten en klik hier om een training op maat aan te vragen.
Beis schrijft regelmatig een blog over zijn trainingen: leiderschap, gastgerichtheid, DISC en sales. Volg mij op LinkedIn om geen enkel blog te missen.