De onderwerpen waarin ik train zijn verkoop, klant- en gastgerichtheid, leidinggeven en alle vaardigheden die daarbij horen. Ik vind het ontzettend leuk om mijn kennis en inzichten te delen en dat doe ik onder andere met mijn blogs. In deze versie ga ik in op hoe je als team om moet gaan met tegenslagen.
Omgaan met tegenslagen (en hoe je je team erdoorheen helpt)
Het sportseizoen loopt ten einde. De bekers worden uitgereikt, de kampioenen gehuldigd, en de kleedkamers langzaam leeg. Sommige teams vieren feest, anderen likken hun wonden. En of je nou in de eredivisie speelt of op zondagmiddag bij de amateurs: iedereen maakt de balans op.
In organisaties is het niet anders. Ook daar werken mensen maandenlang toe naar doelen, plannen, piekmomenten. En ook daar zit het vaak mee, en soms ook gewoon even tegen.
De vraag is niet óf je met tegenslagen te maken krijgt, maar: hoe ga je ermee om? En vooral: hoe help je je team erdoorheen als het even niet loopt?
Daar zit de echte kracht. Niet in tijden van voorspoed, maar in periodes van verlies, twijfel of teleurstelling.
De belangrijkste vraag
De belangrijkste vraag bij het omgaan met tegenslagen is natuurlijk, of je er überhaupt wat aan kon doen. Want zo niet, dan is het een energievreter en energie is net geld: je kan het maar één keer gebruiken. Heb of had je er geen enkele invloed op? Laat het dan van je afglijden als water van een eend. Dat is niet altijd even makkelijk maar het levert je een hoop rust en energie op.
Tegenslag wordt mislukking als je er niets van leert
Zie een tegenslag als een bron van succes. Wat werkte niet? Wat miste er? Wat heb je onderschat? Succesvolle sportteams juist na verlies het scherpst. Dat moet jij ook doen: open, eerlijk en constructief. Niet om te wijzen, maar om te leren.
Blijf praten
Na een verloren finale zie je het vaak: de coach die het woord neemt, zelfs als hij baalt. Niet om te redden wat niet te redden is, maar om richting te geven. Teams die stilvallen, vallen uiteen. Dus blijf praten. Benoem de tegenslag, erken de teleurstelling, en geef perspectief: “Dit is waar we staan. En dit is waar we naartoe willen.”
Teleurstelling is besmettelijk – en veerkracht ook
De energie van een team is kwetsbaar. Eén negatieve stemming kan zich razendsnel verspreiden. Maar het omgekeerde is ook waar: als jij als leidinggevende kalm blijft, positief én realistisch, dan heeft dat effect. Laat zien wat wél werkte, wie wél opviel, waar wél vooruitgang in zat. Geef vooral water aan wat goed gaat!
Teamleden hebben een belangrijke rol
Het omgaan met tegenslagen is niet alleen een taak van de leidinggevende. Elk teamlid draagt verantwoordelijkheid voor de energie, veerkracht en samenwerking in het team. De manier waarop je zelf omgaat met teleurstelling heeft invloed op de rest. Het begint bij jezelf. Toen ik tijdens een wedstrijd wat doms had gedaan en ik een beetje narrig was op mezelf zei een teamgenoot tegen mij: “Beis, denk aan die korte teleurstellingsboog!”. Hij had gelijk. En het werkte. Teleurstelling mag, hoort erbij, maar je moet er niet in blijven hangen.
Voorkomen is beter dan genezen
Natuurlijk kun je niet alle tegenslagen voorkomen. Maar eerlijk is eerlijk: een deel van de problemen die zich voordoen op de werkvloer, ontstaan doordat we geen tijd nemen om vooruit te kijken, routines missen of onbewust de druk onnodig opvoeren.
Drie tips om tegenslagen te voorkomen:
Tot slot
Een jaar duurt lang. En niet alles eindigt altijd even glorieus. De kracht van een team zit niet in het scoren, maar in hoe je met elkaar omgaat als het even niet lukt. In de gesprekken na afloop, in de motivatie om door te trainen, in het vertrouwen dat je morgen weer nieuwe kansen hebt.
Want echt sterke teams? Die groeien niet ondanks hun tegenslagen, maar dankzij!
Wil je deze technieken en inzichten in de praktijk brengen? Bij Beis-traint leer je hoe je jouw sales succesvoller maakt. Geen gebakken lucht, maar echte waarde voor jou en je klant.
Wil je een keer sparren over hoe je de sales, klantgerichtheid of leiderschap in jouw bedrijf kunt vergroten? Klik hier of bel 06-53636315. Ik maak graag een afspraak met je!
Over Beis-traint
Sterkere binding met jouw klanten? Meer omzet en betere marges? Betere aansturing op de vloer? Dan bel je natuurlijk Beis-traint. Met een trainingsprogramma op maat leren jouw collega's op hun eigen tempo hoe ze het beste uit zichzelf halen. Lees hier de ervaringen van mijn klanten of vraag een training op maat aan.
Volg mij op LinkedIn om geen enkel blog te missen!