08-01-2025

Beis over succesvol verbeteren

Focus on the good guy

Het nieuwe jaar is begonnen en dat is voor veel mensen vaak het moment om het echt allemaal anders te willen doen. Onze sales, de klantgerichtheid, de aansturing van teams, alles moet anders. Punt. Het vervelende is wel, dat veel mensen een beetje onrustig worden bij veranderingen. Dat is niet zo gek, want we zijn van nature geprogrammeerd om zo veel mogelijk (95%!) op de automatische piloot te doen.

Alleen, als je dan doorvraagt, gaat het vaak meer over stappen naar voren maken, beter worden in wat je doet, dan grote veranderingen. Het komt vaak neer op meer focus op de klant en minder op onszelf, om efficiënter en met meer marge te verkopen of om onze teams effectiever aan te sturen. Natuurlijk, elke verbetering is een verandering, alleen is het uitgangspunt anders: Na bijna negentien jaar trainen weet ik zeker dat bijna overal geldt:

Het meeste gaat gewoon goed.

En dat vergeten we vaak. We richten ons blind op wat niet lukt, wie dwarsligt en die ene mislukte poging. Maar juist dát is de fout. Want – let op – wat je water geeft, groeit. Geef aandacht aan wat wél werkt, aan de mensen die vooruit willen, en aan de successen die je al boekt. Dat is waar verbetering én verandering beginnen.


Verbeteren als middel, niet als doel

Verbeteren is geen doel op zich. Het is een middel om jouw doelen te realiseren. Denk daarbij aan doelen als:

  1. Sterkere binding met klanten: goede samenwerking binnen en tussen teams, zodat iedereen bijdraagt aan de klantbeleving.
  2. Meer nieuwe klanten met meer marge: waarde creëren door te luisteren, minder te zenden en het proces efficiënter en beter te doorlopen om uit de prijsdiscussie te blijven.
  3. Betere kwaliteit op de vloer: vertrouwen op de kracht van je mensen op de werkvloer en die kracht verder ontwikkelen.

Laten we het daar eens over hebben.


Klantgerichtheid: je team als goed geoliede machine

Klantgerichtheid begint niet bij de klant, maar bij je team. Samenwerking is de sleutel. En geloof me, als je vooral let op wat fout gaat, maak je het alleen maar erger. Focus op de teams en de mensen die het goed doen en goed samenwerken. En versterk dat!

Voorbeeld: je hebt een afdeling die altijd op het juiste moment klaarstaat om een klantvraag op te lossen. Benoem dat. Maak er een voorbeeld van voor anderen. Niet om ze de ogen uit te steken, maar om te laten zien: “Zo kan het ook.”

Klantgerichtheid groeit als je water geeft aan wat goed gaat. Begin klein: stel heel regelmatig de vraag “Wat ging goed?” en deel die successen. Je zult zien: de positieve energie werkt aanstekelijk.


Sales: minder zenden, meer luisteren

Als het gaat om sales, werken veel teams nog volgens de ‘spaghetti-aanpak’: zoveel mogelijk informatie tegen de muur gooien en hopen dat er iets blijft plakken. Niet doen. Je klant wil geen verkooppraatje, hij wil een oplossing voor zijn probleem.

Wat werkt wel?

  • Luisteren als een pro: stel vragen, ontdek wat écht belangrijk is voor de klant, en bied dan een oplossing die waarde toevoegt.
  • Focus op de successen: deel verhalen van klanten waar het goed ging. Laat zien hoe jij hun probleem hebt opgelost, en gebruik dat om anderen te overtuigen.

Een klant wil niet horen dat jouw oplossing fantastisch is. Hij wil horen hoe jij een collega-directeur uit de brand hebt geholpen, en hoe hij zich in dat verhaal herkent.

Prijsdiscussies zijn vaak een issue. Het is mijn overtuiging dat als je als je het salesproces goed doorloopt en de juiste waarde toevoegt,  die discussie een stuk minder lastig is. Klaar..


Leidinggeven: de kracht ligt op de vloer

De leidinggevenden hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden. De kracht ligt bij de mensen, op de vloer. Daar gebeuren de dingen die écht belangrijk zijn. Maar die kracht groeit alleen als je vooral aandacht geeft aan wat goed gaat en aan de mensen die wíllen.

Focus on the good guy.

  • Heb je een medewerker die altijd het beste wil voor de klant? Geef hem de ruimte en het vertrouwen.
  • Zie je een team dat net iets beter en efficiënter samenwerkt? Benoem het, vier het en laat anderen ervan leren.

Te vaak kijken we naar wat fout gaat. Maar als je blijft hangen op de dingen die mislukken, groeit er helemaal niets. Kijk naar wat goed gaat en geef dát water. Je zult versteld staan van wat er kan bloeien.


Borgen: Maak het gewoon en hou het goed

Bij beis! gaat het om trainen, begeleiden en borgen. Want verandering werkt alleen als je het vasthoudt.

  • Train je mensen om klantgericht te werken, beter te luisteren en hun eigen kracht te ontdekken.
  • Begeleid je team bij het toepassen, met kleine stappen en haalbare doelen.
  • Borg de successen door continu aandacht te geven aan wat goed gaat. Want – ik zei het al – wat je water geeft, groeit.

Mijn wens voor jou: Maak er een jaar vol groei van

Dit jaar wens ik je een andere blik. Dat je let op wat wél werkt. Dat je aandacht geeft aan de mensen die vooruit willen, aan de successen die je al hebt en aan de kleine stappen die je kunt zetten. Want het meeste gaat gewoon goed. En dat moet je vooral vasthouden en er hard voor blijven werken.

Focus on the good guy.
Want dat is waar verbeteren begint: bij het zien van de kracht die er al ís.

Maak er een fantastisch jaar van. Eén waarin je klantgerichtheid versterkt, je sales beter en succesvoller maakt en jouw team de kracht krijgt om te groeien!

Wil je een keer sparren over hoe je de sales, klantgerichtheid of leiderschap in jouw bedrijf kunt vergroten? Klik hier of bel 06-53636315. Ik maak graag een afspraak met je!

Over Beis-traint

Sterkere binding met jouw klanten? Meer omzet en betere marges? Betere aansturing op de vloer? Dan bel je natuurlijk Beis-traint. Met een trainingsprogramma op maat leren jouw collega's op hun eigen tempo hoe ze het beste uit zichzelf halen. Lees hier de ervaringen van mijn klanten vraag een training op maat aan.

 

Volg mij op LinkedIn om geen enkel blog te missen!

 

 

 

Om je zo goed mogelijk te informeren gebruiken wij cookies op onze website. Door op 'Accepteer cookies' te klikken of door deze website verder te bezoeken ga je akkoord met het plaatsen van cookies. Lees meer in onze Cookie disclaimer.