16-11-2023

Beis over wat organisaties kunnen leren van rugby

Van begin september tot eind oktober konden we weer genieten van het WK rugby en het was een prachtig, meeslepend en tot de laatste minuut van de finale bloedstollend spannend toernooi. Ik hou van deze sport. Ruim twintig jaar geleden ben ik gestart met rugby en ik heb daar veel aan te danken en van geleerd, zowel privé als zakelijk. Want los van de vriendschappen en het plezier heeft de sport me beter gemaakt in het omgaan met tegenslagen, incasseringsvermogen, durf en coachbaarheid. Daarnaast ben ik gaan inzien dat organisaties veel kunnen leren van de sport rugby, op alle niveaus waarop gespeeld wordt. Op drie onderwerpen ga ik in deze blog graag verder in.

 

Het is niet altijd even leuk om de dingen te doen die je leuk vindt
Soms lijkt het wel of er binnen een team of bedrijf een wedstrijdje klagen aan de gang is. Zit het even tegen of minder mee dan men zou willen en het klagen en begint. Klagen is als een soort olievlek die zich langzaam door de organisatie verspreid. Niet iedereen doet mee, alleen voeren de klagers de boventoon en dat heeft impact op de sfeer en prestaties. Met als resultaat: de goede en positieve mensen haken af of verdwijnen, net als de klanten en de resultaten. Want geholpen worden door en medewerker die aan alle kanten uitstraalt dat hij niet blij is of in een team zitten met die ene collega die altijd maar negatief is, heeft veel invloed.

Tijdens het afgelopen WK kon je het vaak zien: hoe ga je om met tegenslagen. Een beslissing van de scheidsrechter is een feit en geen punt van discussie, ook al heeft een team er soms behoorlijk last van. Een rode kaart in de finale komt niet echt uit. En wat zie je gebeuren: de spelers accepteren het besluit en de nieuwe realiteit en zetten er als team nog meer hun schouders onder. De All-Blacks hebben bijna de hele finale met een man minder gespeeld en hadden tot de laatste seconde kans op de hoofdprijs. Uiteindelijk verloren ze met 1 punt verschil. Met zo’n klein verschil is een finale nog nooit beslist. 

Soms moet je gewoon door, hoe vervelend het ook is. Je teammaatjes rekenen op je. En daarnaast: Het is leuker terugkijken op een wedstrijd die je vol overgave met alles wat je had hebt uitgespeeld dan op de wedstrijd waarin je vooral sterk was in klagen, zuchten en steunen. Het is een ramp voor de teamspirit. Het haalt de kracht, creativiteit en energie eruit en het maakt de ellende alleen maar groter. Zo ook op de werkvloer; focus on the good guys, guys!


Veeg de kleedkamer
Een van de belangrijkste dingen die ik mijn deelnemers mee geef tijdens de training leiding geven is “niemand is te groot voor de kleine dingen”. Of je nou lid bent van het management of al lang in dienst bent, niemand zou zich te goed moeten voelen voor bepaalde taken of werkzaamheden. Waarom zou een teamgenoot die werkzaamheden die een senior of leidinggevende niet wilt doen wel moeten uitvoeren? Je bent met elkaar één team en dat betekent dat je elkaar helpt. Dat je voor elkaar klaar staat en werkt voor elkaar, of dat nou leuk is of niet. En dat betekent dat iedereen wel eens een rotklusje moet doen.

Na een wedstrijdje rugby is de kleedkamer na afloop best heel smerig. En wat je vies maakt, maak je schoon. Dus vegen we na de wedstrijd de kleedkamer aan. We. Wie dan ook. Niet de nieuwste speler of de jongste. We zijn één team en zijn met elkaar verantwoordelijk. Leuk of niet, de kleedkamer wordt altijd geveegd.

 

One team one mission
Spelers winnen wedstrijden, teams worden kampioen. Cultuur is cruciaal voor een team. Je kunt de mooiste strategie hebben, maar wat je in staat stelt om veel of juist weinig te presteren, is de
cultuur. Leren van fouten, elkaar helpen om te groeien en elkaar successen gunnen. Als team
koesteren wat goed ging en aanpakken wat beter kan. Wat zouden we de volgende keer anders
doen? Dan gaan we daar hard op trainen!


Dat is op de werkvloer én op het veld en belangrijk. Want in een sterk team wordt er verwacht van zowel de coach als de speler dat ze hun verantwoordelijkheid nemen. Spelers zijn verantwoordelijk voor het onboarden van nieuwe spelers en het overbrengen van cultuur, waarden en normen. Gedeelde verantwoordelijkheid leidt tot gedeeld eigenaarschap. Hoewel tijdens de finale van het WK de captain van de All Blacks met rood van het veld werd gestuurd, bleef het team sterk. Want goede leiders maken een sterk team. Echte sterspelers laten hun teamgenoten stralen!

 

Over Beis-traint

Vrolijker personeel? Meer omzet? Of efficiënter werken? Dan bel je natuurlijk Beis-traint. Niet als je een hekel hebt aan slechte grappen of als je meer van hetzelfde wilt. Want met een trainingsprogramma op maat leren de deelnemers in hun eigen tempo hoe zij het beste uit hun medewerkers halen. Lees hier de ervaringen van mijn klanten en klik hier om een training op maat aan te vragen.

Beis schrijft regelmatig een blog over zijn trainingen: leiderschap, gastgerichtheid, DISC en sales. Volg mij op LinkedIn om geen enkel blog te missen.

Om je zo goed mogelijk te informeren gebruiken wij cookies op onze website. Door op 'Accepteer cookies' te klikken of door deze website verder te bezoeken ga je akkoord met het plaatsen van cookies. Lees meer in onze Cookie disclaimer.